Dialog Design DialogDesign ved Rolf Molich English English Dansk Dansk
DialogDesign, Skovkrogen 3, 3660 Stenløse, Denmark, dialogdesign@dialogdesign.dk, +45 4717 1731
Om brugervenlighed Produkter Aktuelt Om DialogDesign
Om bogen Brugervenligt webdesign

Om bogen Brugervenligt webdesign

Indhold af denne side:

·       Oversigt

·       Resumé (bagsidetekst)

·       Hvor kan du købe bogen?

·       Kendte fejl i 2. udgave

·       Brug af bogens figurer

·       Sammenligning af 1. og 2. udgave

Oversigt

Rolf Molich har for tiden to aktuelle bøger om brugervenlighed på det danske marked:

·       Brugervenligt webdesign fra 2003 på 199 sider

·       Usable Web Design fra 2007 på 190 sider.

Begge bøgerne koster 329 kr.

Den engelske udgave (Usable Web Design) er en oversættelse af den danske udgave. De to udgaver har bevidst samme indhold så de kan anvendes side om side i undervisning. De konkrete eksempler i den engelske udgave er taget fra engelske og amerikanske websteder, men illustrerer de samme problemer som de tilsvarende danske eksempler.

Rolf Molichs bøger om brugervenlighed er i alt solgt i næsten 30.000 eksemplarer siden 1986.

tilbage til toppen

Resumé (bagsidetekst)

Brugervenligt webdesign indeholder de værktøjer, du skal bruge, når webdesign skal være andet og mere end lækre detaljer og avanceret teknik. For hvad hjælper det, at websitet ser prangende ud, hvis brugerne ikke kan finde rundt på det - og ikke finder det de søger.

Brugervenligt webdesign henvender sig til såvel IT-studerende, professionelle webdesignere som andre der arbejder kreativt med internettet. Den kan bruges som lærebog og håndbog.

Brugervenligt webdesign er bestselleren blandt danske bøger om webdesign. Rolf Molichs bøger om brugervenlighed er solgt i over 25.000 eksemplarer på dansk. Denne udgave [2. udgave fra 2003] er ajourført, både hvad angår tekst, eksempler og billedmateriale.

tilbage til toppen

Hvor kan du købe bogen?

Bogen Brugervenligt webdesign kan fås i enhver dansk boghandel. Hvis de ikke har bogen på lager, kan de bestille den for dig. Det koster ikke ekstra.

Du kan købe eller leje bogen på www.ebog.dk. Den elektroniske udgave af bogen koster 229 kr. En måneds leje uden ret til at udskrive teksten koster ca. 100 kr.

Bogen kan også lånes på mange folkebiblioteker. Alle folkebiblioteker kan skaffe den.

Titel: Brugervenligt webdesign
ISBN: 87-571-2481-7 
Pris: 329 kr. inklusiv moms (april 2008).
Forlag: Nyt Teknisk Forlag (www.nyttf.dk)
Link til bogens hjemmeside hos forlaget.

Du kan ikke købe bogen hos DialogDesign.

Du kan købe bogen direkte hos forlaget (porto tillægges). Desuden har Polyteknisk Boghandel normalt bogen på lager.

Polyteknisk Boghandel
Anker Engelundsvej 1, 2800 Lyngby
Tlf. 77 42 43 44
www.polyteknisk.dk

Hvis du ønsker at købe et større antal eksemplarer af bogen, f.eks. til undervisning eller som firmajulegave, så kontakt Nyt Teknisk Forlag på telefon 6315 1700.

tilbage til toppen

Kendte fejl i 2. udgave

Side 142 foroven: Marginnoten "Database med testdeltagere" skal fjernes.

Side 145, boksen "Typer af testopgaver", eksempel 3, erstat "dybfrossen pizza" med "standard størrelse pizza".

Side 153. Der mangler et afsluttende, vigtigt punkt i beskrivelsen af KJ-metoden. Efter punktet "Sæt overskrifter på grupperne. Brug en anden farve kort til overskrifterne"
skal følgende punkt tilføjes:
"Prioritér problemerne. Hver mødedeltager får f.eks. 10 stemmer, som han frit kan fordele på problemerne. Han kan f.eks. vælge at give alle stemmer til ét problem, eller fordele sine stemmer over flere problemer. Afstemningen sker nemmest ved at hver deltager markerer sine stemmer med x'er på problembeskrivelserne. Derved får man et godt indtryk af hvilke problemer mødedeltagerne anser for vigtigst."

Side 155, andet afsnit, som slutter med "er det et brugervenlighedsproblem." tilføj "fordi der let opstår diskussion om der er tale om et reelt problem."

Send gerne en e-mail til DialogDesign, hvis du finder yderligere fejl i bogen.

tilbage til toppen

Brug af bogens figurer

Vi bliver jævnligt spurgt om man må anvende tegningerne fra bogen i rapporter. 

Det er i orden at anvende kopier af bogens figurer i rapporter, som udarbejdes i forbindelse med undervisning. Du behøver ikke indhente yderligere tilladelse. Det er en betingelse at rapporten ikke er kommerciel, dvs. at den ikke sælges med fortjeneste for øje, og at der i forbindelse med figuren optræder følgende tekst: ”Fra bogen Brugervenligt webdesign Copyright www.dialogdesign.dk”

Interesserede undervisere kan kontakte DialogDesign pr. e-mail og få kopier af de orgininale skærmbilleder.

Enhver anden brug af bogens figurer kræver forudgående skriftlig tilladelse fra DialogDesign. Hvis du er i tvivl, så spørg.

tilbage til toppen

Sammenligning af 1. og 2. udgave

Første udgave af Brugervenligt webdesign udkom i juni 2000. Anden udgave udkom i august 2003. De væsentligste ændringer i 2. udgave i forhold til 1. udgave fra 2000 er:

  • Eksempler og billedmateriale er ajourført, specielt i kapitel 6, 7, 8, 9 og 10.

  • Der er tilføjet en række vigtige tips og eksempler i 
  • Kapitel 4, Analyse, 
  • Kapitel 11, Tænke højt-test, og 
  • Afsnit 12.1 Inspektion.
  • Kapitel 14, Hvor kan du lære mere, er ajourført.
  • 2. udgave er udvidet med ca. 15 sider i forhold til 1. udgave.

    tilbage til toppen





    Læs mere om bogen Brugervenligt webdesign

    Links til andre sider på dette websted om bogen Brugervenligt webdesign:

    ·      Om bogen Brugervenligt webdesign

    ·      Uddrag af bogen (pdf)

    ·      Indholdsfortegnelse

    ·      Anmeldelser

    ·      Supplerende materiale

    ·      Engelsk udgave

    ·      Svensk udgave

    ·      Andre bøger om brugervenlighed

     




    Hjem    Om brugervenlighed    Produkter    Aktuelt    Bøger    Om DialogDesign